Marmotte

Bourg d’Oisans: 1 juli 2011, het fietsmekka onderaan Alpe d’Huez. Ruim 4000 afgetrainde mannen lopen gestressed rond. Ze laten hun fietsen wegen, een derailleur repareren, een losse spaak vernieuwen en slaan massaal gelletjes in.

Ze praten over “die lastige afdaling van de Glandon”, de tweede bocht van de Alpe d’Huez en delen met elkaar de plaatsen in de klim waar je net even kan eten of drinken. Ervaringsdeskundigen, mannen die voor het goud gaan.
Niet één van deze 4000 mannen zal denken dat wij morgen ook 174 km gaan fietsen over 4 Alpen met ruim 5000 hoogtemeters. Eigenlijk geloven we het zelf nu ook even niet.

En dan is het 2 juli: 7:30 uur en we beginnen aan de Marmotte. De Marmotte waar we zo veel voor hebben getraind. In de achterzakjes de door Marije gebakken pannenkoeken.
De 4000 afgetrainde mannen zijn opeens geen stressfactor meer, maar een opsteker. Lekker pakjes, konten en benen kijken. De naar elkaar schreeuwende Italianen vormen een schril contrast tussen de Engelse mannen, die in “lovely English”  terwijl de klim steil is druk debatterend over politiek.
De bierbuikjes en hijgers laten we langzaam achter ons. Complimenten van de mannen dat je als vrouw meedoet. En niemand die begrijpt hoe Nederlanders in hun platte landje in hemelsnaam voor zoiets trainen.
En wat is het mooi. Indrukwekkend. Marmotten, sneeuw, kale bergtoppen, helderblauwe stuwmeren. Hitte, maar ook kou. En wat gaat het goed: na de 28 km lange klim (Glandon) afdalen en rustig door het dal naar de volgende klim (de Telegraphe), en dan nog één (de Galibier) en dan gewoon nog één (Alpe d’Huez).

Maar wat is het ook zwaar: man met de hamer, pijn in rug en buik, afstappen, harken, paracetamol extra, hongerklop, heet en ijle lucht. Gelukkig staan her en der bekende fans (ouders, vriendje) aan de kant met eten en een duwtje.
En wat duurt het lang en wat zijn anderen snel. Als we de bezemwagen zien, schakelen we nog even een tandje bij en komen we voor de bezemwagen over de finish. Het is volbracht.

Marije, Anna en Sanne

marmotte2011

Comments are closed.

Contact Us