GFNY Barcelona – Be a pro for a day – 22 maart 2015

Veronique fietst mee met de trainingsgroep in Utrecht en reed op 22 maart de GFNY Barcelona. Speciaal voor deze site schreef ze haar ervaringen op.

De start, en tevens de finish, was op Montjuic, de berg waarop het Olympisch stadion ligt. Vanaf dat punt vertrokken we om 8.00 uur ’s ochtends naar Plaça d’Espanya, waar we de eerste afslag naar links namen, om vervolgens de snelweg op te draaien. Wist je dat in 2009 de aankomst van de 6e rit van de Tour de France op de top van de Montjuïc lag? Een rit over 181,5 km, gewonnen door de Noorse sprinter Thor Hushovd. Die heuvel was het begin van de GFNY Barcelona op 22 maart 2015.

Valse bescheidenheid
Het idee om mee te doen aan de eerste editie van de Gran Fondo New York in Barcelona ontstond ruim een half jaar geleden. Eén van de dames waarmee ik de ploegentijdrit van de vrouwenwielrencompetitie had gereden kwam met het idee om te fietsen in hartje Barcelona en dat kon ik natuurlijk niet weerstaan. Vanuit Nederland gingen er twee groepen vrouwen: 8 dames van het Vrouwenwielrennen die verbleven in Girona en mijn groepje, bestaande uit 5 vrouwen. Ik kende uiteraard de 2 meiden waarmee ik de ploegentijdrit had gereden, maar de anderen waren bij mij nog onbekend. In de app-groep had ik al kennis met ze gemaakt en er werd vooraf al flink gespeculeerd wie het snelste de berg op zou komen. De meeste van ons dachten uiteraard niet dat ze dat zelf zouden zijn en we dekten ons vast in met teksten als: ‘de anderen kunnen beamen dat ik niet hard omhoog ga’ en ‘vorige wk voor t eerst 100 km gereden’. Enfin, dan weet je het wel…

5-baans wegen
Onze vlucht arriveerde op donderdagavond in Barcelona en op vrijdag konden we onze huurfietsjes ophalen, zodat we deze nog konden testen voor de rit op zondag. Na enig gesteggel konden we allemaal schakelen en zaten we min of meer op de juiste zadelhoogte. Toen kon het echt beginnen: fietsen in Barcelona! En dat vond ik best spannend moet ik toegeven: 5-baans wegen midden in een stad waar automobilisten niet erg gewend zijn aan fietsers. Eenmaal de stad uit, tijdens ons eerste ritje die middag, was het echter genieten op een klein klimmetje: de Tibidabo (berg). Af en toe zetten we nog even ons zadel wat hoger en op de top bezochten we de kerk. Een goede eerste kennismaking met Barcelona op de fiets.

Blote benen, klimmen & Spaanse mannen
Na een heuse informatiebijeenkomst met PowerPoint en borrelnootjes op zaterdagavond, was het zondag eindelijk zo ver: ik ging op pad met vier doorgewinterde fietsters die allemaal al Tour-for-life-achtige tochten hadden gemaakt en waarvan er twee bij het Women Development Team van CS030 rijden. Daar stak ik toch schril bij af met mijn beperkte buitenland ervaring. Maar dat mocht de pret niet drukken: het was droog, de beenstukken konden vóór de start al uit (al dachten de meeste Spanjaarden daar anders over), geen windkracht 6, zoals was voorspeld en de wegen waren afgezet, speciaal voor ons! Het was een prachtige tocht: als eerste de stad uit en het stuk snelweg, toen langs de kust en vervolgens het binnenland in met wat leuke klimmetjes. Al snel kwamen we ook de andere Utrechtse dames tegen en we fietsen af en toe een stukje samen. We hadden mooie uitzichten en alles was erg goed geregeld (behalve de broodjesvoorziening voor vegetariërs). De donkere luchten hielden we gelukkig achter ons en ik had er zelfs spijt van dat ik mij was vergeten in te smeren met zonnebrand. Het laatste stuk was nog even afzien door de fikse tegenwind, maar 160 km lijkt helemaal niet zo ver in zo’n prachtige omgeving met allemaal fietsers om je heen. Tijdens de laatste kilometertjes, met de kop in de wind, waren de Spaanse mannen overigens zeker niet te trots om uit de wind te worden gehouden door een groepje Nederlandse vrouwen. Net zoals zij geen moment bloosden als ze gechickt werden (wat toch ook wel weer voor ze pleit).

Goede seizoensstart
Bij de finish kregen we nog een leuk ontvangst door een Spaanse dame die goed Nederlands sprak vanwege haar Nederlandse man. Na dit heldenonthaal hebben we ons nog één avond heerlijk vermaakt in Barcelona om de volgende dag voldaan weer terug te vliegen naar Nederland. Het was voor mij een super leuke ervaring, die hopelijk snel opgevolgd wordt door een nieuwe fietstrip en de start is voor een goed fietsseizoen 2015.

Veronique

11070255_1079757105385381_3269775359906577783_n 11079373_683040605158513_2557619936505186521_n 11050223_1078778908816534_8906548168898037012_n 11060919_683039891825251_2400586926259056339_n